انضباط شهری شرط سرمایه های اجتماعی در شهر است

چاپ

  :

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر قالیباف در نشست توجیهی اجرای طرح انضباط شهری که در محل تالار ایران زمین برگزار شد، گفت: انضباط شهری شرط موفقیت در زندگی و حفظ همه سرمایه های اجتماعی، منابع انسانی و منابع مادی در شهر است. ما به دنبال ارتقای کیفیت زندگی هستیم و این منوط به تغییر در سبک زندگی ما است که این ها هم میسر نمی شود مگر اینکه نظم و انضباط را رعایت کنیم، به حقوق هم احترام بگذاریم و به مسئولیت اجتماعی توجه داشته باشیم.
شهردار تهران در این مراسم با اشاره به راهبردهای اصلی اجرای طرح انضباط شهری در منطقه ۱۲ تاکید کرد: اجرای این طرح باید از سوی افراد دغدغه مند و کسانی که به این کار باور دارند صورت گیرد.   ما می خواهیم کار را با هم انجام دهیم و باید باور داشته باشیم که این کار یک کار اداری نیست.

وی تاکید کرد: این کار از جنس ده ها کار دیگری نیست که انجام می دهیم، باید بدانیم اگر به این موضوع رسیدگی نکنیم این خطری است که در خانه تک تک ما، خانواده ما و محل ما را بسیار زود خواهد زد. همه ما نسبت به خطری که در جامعه بوده مدیون هستیم چرا که بخشی از اشکالاتی که پیدا شده تقصیر ما است.
شهردار تهران ادامه داد: هرکسی در مقابل این حوادث مسئولیت بیشتری دارد، گناه بیشتری هم دارد به این ترتیب در مقابل بخشی از جرایمی که اتفاق می افتد، ما مسئول هستیم.

قالیباف در ادامه اجرای بحث انضباط شهری را موضوع مهمی دانست و گفت: اگر موضوع نظم مهم نبود، امیرالمومنین (ع) در مهم ترین لحظات زندگی خود همه مردم را به نظم و تقوا وصیت نمی کرد. در فرهنگ قرآنی نیز تقوا تنها راه نجات انسان ها برای رشد و تعالی در بعد مادی و معنوی است.
وی تصریح کرد: بعضی ها فکر می کنند نظم از نظامی گری و کار پادگانی است. این در حالی است که نظم نجات دهنده اخلاق انسان هاست. همچنین باید توجه داشت که تقوا و نظم با هم است، چه بسا آدم بدون نظم، به تقوا هم نمی رسد.مخصوصا وقتی که ما در یک مراکز جمعیتی مثل شهرها و کلانشهرها – و آن هم در مجتمع های آپارتمانی که گاهی جمعیت یک مجتمع و شهرک از یک شهرستان بزرگتر است –  زندگی می کنیم. در این میان اگر نظم شهری نباشد، چگونه می خواهیم در اینجا زندگی کنیم؟ حتما در صورت نبود نظم در ابتدایی ترین موضوعات خود می مانیم.

شهردار تهران در ادامه انضباط شهری را شرط موفقیت در زندگی و حفظ همه سرمایه های اجتماعی، منابع انسانی و منابع مادی در شهر دانست و اظهار داشت: ما می گوییم به دنبال ارتقای کیفیت زندگی هستیم و این منوط به تغییر در سبک زندگی ما است؛ مطمئن باشید هر دو این ها منوط به این است که ما نظم و انضباط را رعایت کنیم، به حقوق هم احترام بگذاریم و به مسئولیت اجتماعی توجه داشته باشیم.

قالیباف با تاکید بر این که شهر تهران به نقطه ای رسیده است که اگر ما به انضباط شهری توجه نکنیم امکان پیشرفت برای ما فراهم نیست. تصریح کرد: متاسفانه آنقدر آمارها دست کاری می شود و با مبانی غلط شروع می شود که نتیجه گیری های غلطی از آن ها اتفاق می افتد، اما آمارها نشان می دهد که به صورت همزمان بیش از ۲ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ماشین فعال در سطح شهر تردد نمی کنند. وقتی این تعداد خودرو را با این زیرساخت ها و این بی نظمی می بینیم، نتیجه آن بی نظیم در ترافیک می شود.
وی گفت: اینکه هر کسی کنار خیابان می ایستد، هر کجا مسافر را سوار و پیاده می کند و با هر سرعتی که می خواهد حرکت می کند، نتیجه همین می شود؛ در این شرایط اگر شهر یک میلیون ماشین هم داشته باشد، باز هم ترافیک در آن وجود خواهد داشت.

قالیباف گفت: ما نیازمند انضباط شهری در موضوعات مختلف ترافیکی و کالبدی هستیم؛ همانطور که در معماری، شهرسازی، نمای ساختمانی، میزان بارگزاری ها و… نیز به انضباط نیازمند هستیم.

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت انضباط در حوزه نظافت و تمیز بودن شهر، گفت: نظافت برای بعضی کشورها مهم نیست اما در کشورهایی مثل ما نظافت اهمیت دارد. به عنوان مثال در کل شهر توکیو نمی توانید سطل زباله پیدا کنید ولی ما در شهر تهران تعداد بالایی سطل زباله داریم و این همه زباله در کنار خیابان وجود دارد. در بعضی نقاط هفته ای یک بار زباله ها را جمع آوری می کنند و ما روزی سه بار زباله را جمع می کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به ذهن و رفتار در حوزه انضباط اجتماعی، گفت: انضباط شهری به تنهایی صرفا توجه به خط سفید نیست؛ البته تجربه و علم در دنیا در پنج شش دهه اخیر ثابت کرده است که اگر فرهنگ ترافیکی را رعایت کرده و قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی مردم شهر رعایت شود، آن مردم بقیه موضوعات و حقوق را هم رعایت خواهند کرد. یعنی فردی که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می کند حتما تفکیک زباله را هم انجام می دهد، مالیات را به وقت پرداخت می کند، حقوق خود را به وقت از دولت مطالبه می کند و روند حرکت صحیح اجتماعی اتفاق می افتد.
قالیباف تاکید کرد: اگر در خط سفید تغییر در ذهن و رفتار اتفاق بیفتد، در بقیه زمینه ها هم ناخودآگاه این اتفاق می افتد. همچنین باید توجه داشته باشیم که در تلاش های خود اول باید به کار جمعی بپردازیم اما اگر نتوانستیم کار جمعی انجام دهیم، تکلیف از دوش ما برداشته شده نیست. از این رو این ما هستیم که می توانیم حرکت جمعی را در شهر به وجود بیاوریم.

وی با اشاره به انتخاب منطقه ۱۲ تهران برای اجرای طرح انضباط شهری، گفت: منطقه ۱۲ نقطه ای است که از جهات مختلف آسیب بیشتری دیده و دارای بافت فرسوده است. در روزهایی که کمترین افراد به این منطقه مراجعه می کنند، روزانه حداقل ۶۰۰ – ۷۰۰ هزار نفر به این منطقه می آیند که این آمار در بعضی از ایام سال به مرز یک میلیون و  ۷۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در ایام شب های عید نیز می رسد. به اضافه اینکه مهم ترین بخش های هویتی، سرمایه ها مهم اجتماعی و کالبدی نیز در این محدوده وجود دارد.
وی عنوان داشت: در همه شهرهای دنیا هر چه به مرکز شهر نزدیک تر می شوید، به هویت و رفتارهای جامعه نزدیک تر شده اید و حتی ارزشهای مادی هم به اوج خودش می رسد اما در مرکز شهر ما کمتر از ۲۰۰ هزار نفر ساکن هستند و پیرامون شهر نیز نسبت به مرکز، قابلیت های مادی بیشتری پیدا کرده اند؛ این در حالی است که باید این ارزش را به مرکز شهر بازگردانیم.
قالیباف با اشاره به آغاز اجرای طرح انضباط شهری، یادآور شد: ما نیازمند یک مفاهمه خوب در این زمینه با مخاطبان خود هستیم، زمانی می توانیم در کارهای فرهنگی و اجتماعی موفق باشیم که خانه به خانه عمل کنیم. ما باید در هرخانه ای را بزنیم و تنها سازمانی که قادر است این کار را انجام دهد، شهردای تهران است.

شهردار تهران افزود: امروز ساختار در سراهای محله این ظرفیت را فراهم کرده که اگر لازم باشد هر هفته در خانه افراد را در محلات زده و چهره به چهره با آن ها حرف بزنیم. اما خیلی مهم است که چه حرفی می خواهیم بزنیم؟ همچنین نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشیم آن است که فقط می خواهیم بگوییم یا بشنویم؟

وی ادامه داد: ما در این طرح اول می خواهیم بشنویم و بعد بگوییم؛ ما نمی خواهیم چیزی را به کسی تفهیم کنیم بلکه می خواهیم با همدیگر مفاهمه و تفاهم کنیم به همین جهت اول باید بشنویم و بعد به صورت بلیغ، فصیح و روان بگوییم.

قالیباف یادآور شد: ما نمی خواهیم سرشماری جمعیت کنیم بلکه می خواهیم با انسان ها حرف بزنیم. ما می خواهیم در خانه ای را بزنیم که بچه هایش جرات نمی کنند از خانه بیرون بیایند اما ناگزیر هستند در آن محله زندگی کنند. همچنین می خواهیم با کارتن خواب هایی حرف بزنیم که بعضی از آن ها تک رقمی های کنکور و فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه های معتبر هستند. این ها همان کسانی هستند که در خیابان می بینید و می خواهید از آن ها فرار کنید اما در میان آن ها کسانی هستند که چند جلد ترجمه کتاب دارند و هم رزم من بودند.

وی با تاکید بر این نکته که بی توجهی ما به جامعه باعث این اتفاقات شده است و این موضوع روز به روز گسترش پیدا می کند، گفت:  بر اساس آمار بازرگانی می توان صورتی از وضعیت شهر تهران ترسیم کرد که ببینیم در روز چند صد کیلو برنج در این شهر مصرف می شود؛ در این میان چه کسانی این برنج را می خورند؟ همچنین می توان مشاهده کرد که چه کسانی سه برابر آنچه می خورند را  دور می ریزند اما افرادی هم هستند که در طول یک فصل بو و مزه برنج را نمی بینند؛ در این میان ما در شهرداری هستیم و خدا در فردای قیامت بابت این موضوعات از ما مطالبه خواهد کرد.

قالیباف عنوان داشت: وقتی در قالب این طرح می خواهیم با مردم گفت و گو کنیم حرف ما باید بلیغ و فصیح  باشد. باید به صورت محکم، با منطق و کار علمی دقیق، در اوج عقلانیت، ادب و ابراز همدردی با مردم سخن بگوییم و انگیزه داشته باشیم. همچنین باید حواسمان باشد که مخاطب های متعددی داریم که نیاز است با آن ها سخن گفته و حرف آن ها را بشنویم.

شهردار تهران ادامه داد: در بهترین حالت همه افرادی که در خانه شان را می زنیم ۱۸۰ هزار نفر می شوند اما روزانه به صورت متوسط حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این منطقه رفت و آمد می کنند؛ به این ترتیب ما باید با آن هایی که در منطقه کار می کنند ولی در این منطقه زندگی نمی کنند و افرادی که به نیت های مختلف به این محدوده مراجعه می کنند نیز گفت و گو کنیم.

وی اظهار داشت: باید توجه داشت که این کار به صورت بخشنامه ای و تبلیغ یک طرفه قابل اجرا نیست بلکه باید این موضوع را تبدیل به یک موضوع اجتماعی کرده و همه را نسبت به آن دغدغه مند کنیم.
قالیباف در پایان گفت: مطمئن هستم آثار و برکات این طرح محدود به پرداخت اضافه کاری نیست، بلکه آثار و برکات آن این است که اگر همه با نیت خیر این کار را انجام دهیم، در درون خودمان آرامش درونی، ذهنی و روانی پیدا خواهیم کرد. بنابر این باید این کار را با نیت الهی انجام دهیم و این حرکت را تقدیم خداوند کنیم؛ در ادامه نیز اگر عوضی از این کار می خواهیم، از خدا بخواهیم که این برکت را به خودمان، شهرمان و جامعه بدهد.