جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
»   کارآفرینی  »   کارآفرینی
498 views
۲ مهر ۱۳۹۸ , ساعت ۰:۰۵

چقدر به حفظ کسب و کارها فکر می کنیم

کارآفرینی

زایش و ریزش کسب و کار یک سیر طبیعی در اقتصاد است بطوریکه سالانه چهارصد هزار کسب و کار در کشور آمریکا بوجود می آیند در حالیکه 470.000 شرکت از بین می روند.

  :

زایش و ریزش کسب و کار یک سیر طبیعی در اقتصاد است بطوریکه سالانه چهارصد هزار کسب و کار در کشور آمریکا بوجود می آیند در حالیکه ۴۷۰.۰۰۰ شرکت از بین می روند.
این روند پیشی گرفتن از بین رفتن کسب و کارها برای اقتصاد بزرگ امریکا موضوع مهمی نیست اما با توجه به مشکلات اقتصادی کشوری مانند ایران می تواند تبعات اجتماعی بزرگی داشته باشد.
 از این روی ایجاد و سرمایه گذاری بر روی استارتاپ ها به عنوان بنگاه های سریع الرشد برای پیشگیری از زوال اقتصادی مهم است.
آمارها می گویند استارتاپ های آمریکایی ۴۰% فرصت های شغلی جدید هر سال این کشور را ایجاد می کنند بطور میانگین هر شرکت جدیدی که بوجود می آید ۶.۵ فرصت شغلی ایجاد می کند.
در اغلب کشورها حداقل نیمی از تمامی شغل های موجود در کسب و کارهای کوچک فعال هستند. این کسب و کارها حدود ۶۵% از تمامی فرصت های شغلی جدید را ایجاد می کنند کسب و کارهای کوچک و متوسط برای بیش از ۱۰۰ میلیون آمریکایی شغل بوجود بوجود آورده اند در دو دهه گذشته شرکت های کوچک و متوسط آمریکایی تقریباً مسئولیت ایجاد تمام شغل های جدید را به عهده داشته اند.

اما ایجاد یک شرکت بر اساس نتایج تحقیقات تایید شده در دنیا بر عهده کارآفرینانی است که دارای ویژگی های خاصی هستند.
موسسه گالوپ از سال ۱۹۶۵ ویژگی های رفتاری افراد کارآفرین را مطالعه می کند و تمرکز این مطالعات در دهه گذشته – در قالب پروژه ای که کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، آلمان، مکزیک و ایالات متحده بوده – اساساً بر روی نقش بالقوه و طبیعی رفتار انسان در تولید اشتغال بوده است.
 طبق ارقام و شواهد ارائه شده در گزارش سالانه گالوپ، شناسایی و پرورش زود هنگام استعدادهای کارآفرینی در سطح اکوسیستم های شهری در ایالات متحده و سایر کشورها را میتوان راه حلی برای جلوگیری از افت اشتغال زایی در این کشورها دانست.
 از این روی توجه بر روی استعداد یابی و آموزش کارآفرینی در قالب استارتاپ ها از طریق تقویت نهادهایی چون شتابدهنده ها و انکوباتورها راهی استراتژیک برای تقویت فضای کسب و کار و جلوگیری از افت اشتغال و تقویت ایجاد شغل جدید خواهد بود.

اما باید توجه داشت این مسیر هم مانند هر طرح و روش علمی دارای متدهای شناخته شده و پژوهش شده ای است که نمی توان آنرا با رویدادهای خلق الساعه و من درآوردی و بازی با کلمات سازمان هایی چون پارک علم و فناوری استان اردبیل در ارائه الگوهایی چون تیکک و سوکک این بازی ها مقایسه کرد.
 موسسه گالوپ هر ساله  10ویژگی شخصیتی کارآفرینان را بر روی نیروی کار بررسی می کند و اعلام کرده است حداقل ۵نفر از هر هزار نفر نیروی کار دارای ویژگی کارآفرینی برای خلق شرکت ها هستند.
گالوپ برای توسعه کارافرینی و تثبیت اشتغال پیشنهاد می کند هر شهر برای شناسایی و بالا بردن راندمان و حفظ استعدادهای کارآفرینی در منطقه خود به برنامه ای اختصاصی (بومی سازی شده) نیازمند است.
از آنجاییکه بیشترین فعالیت مهم اقتصادی در سطح شهری و منطقه ای پدیدار می شود، مدیران اکوسیستم شهری باید از برنامه هایی برای کشف و پرورش کارآفرینان با استعدادهای برتر کسب و کار برخوردار باشد اما این به آن معنی نیست که ما بدون پشتوانه علمی و پژوهشی مدل ها و عناوین شناخته شده کارآفرینی را به بازی بگیریم و با متولی گری هر مناسبت و جشن و جشنواره و نمایشگاه و بزرگداشتی عنوان کارافرینی به آن اعطا کنیم.

برای تقویت اکوسیستم کارآفرینی استان بیش از همه علم و شناخت کارشناسی لازم است و برنامه ریزی و کار و تلاش، بر اساس نهادهای موثر و بهره گیری از روش ها و آموزش های علمی است.

پایگاه خبری اینا

موضوعات قالب خبری مکس نسخه چهارم کارآفرینی

یران در جدیدترین رتبه‌بندی شاخص جهانی سهولت کسب‌وکار که هرساله توسط بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه (وابسته به بانک جهانی) انجام می‌شود، در رتبه 128 جهان قرار گرفت. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه (IBRD) اطلاعات مربوط به...
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه گسترش و ایجاد صندوق‌های سرمایه گذاری خطر پذیر و حمایت از استارت آپ‌ها بر اساس مدل تامین مالی VC در یک سال اخیر تاکید بسیار زیادی داشته چرا که بر اساس آمار جهانی...

برچسب قالب خبری مکس نسخه چهارم